Wednesday, September 11, 2013

PANDUAN PINJAMAN > PENYELESAIAN PINJAMAN PERUMAHAN KERAJAAN


A. Tamat Tempoh Ansuran Bayaran Balik Potongan Gaji /Pencen bagi ansuran bayaran balik pinjaman dilakukan mengikut Arahan Potongan Gaji / Arahan Potongan Pencen dan tiada tunggakan. B. Bayaran Sekaligus Tujuan: Menjual harta kepada pihak yang mendapatkan pembiayaan bank / institusi kewangan lain. Menjual harta kepada pihak yang mendapatkan pembiayaan perumahan Perbendaharaan (Kontra). Meyelesaikan pinjaman dengan sumber kewangan sendiri. A PENYELESAIAN TAMAT TEMPOH PINJAMAN Bil Aktiviti Urusan Dokumen Tempoh 1 Penyemakan lejer akaun pinjaman bagi pemberhentian potongan (3 bulan sebelum potongan berakhir) Pengesahan penyelesaian pinjaman (2 bulan selepas potongan terakhir) Seksyen Akaun Surat Arahan Pemerhentian Potongan Gaji / Pencen 3 minggu = 15 hari bekerja 2 Penyediaan dokumen urusan pelepasan hakmilik Seksyen Cagaran (Unit Geran) Dokumen hakmilik, Borang 16N, Suratan hakmilik, Dokumen Reassignment & Release 2 minggu 2 Permohonan untuk dapatkan dokumen hakmilik dari Ketua Pengarah Tanah & Galian (KPTG) (bagi kes hakmilik disimpan di KPTG dan kesemua kes Sabah & Serawak) Seksyen Cagaran (Unit Geran) Surat permohonan kepada KPTG 2 minggu Penerimaan dokumen surat hakmilik dari KPTG Dokumen hakmilik Borang gadaian beserta Borang 16N 1 – 3 Bulan Penyerahan hakmilik kepada peminjam / peguam Dokumen hakmilik 2 minggu B PENYELESAIAN SECARA SELESAI HUTANG Bil Aktiviti Urusan Dokumen Tempoh 1 Memohon Penyata Baki Hutang Seksyen Akaun (Unit PP) Penyata Baki Hutang/Penyata Baki Hutang dan Akujanji Melepaskan Gadaian/Perjanjian Pinjaman dan Penyerahan Hak Semula 3 minggu = 15 hari bekerja 2 Memohon kelulusan menjual harta Seksyen Cagaran (Unit Geran) Surat kelulusan jual harta 2 minggu 3 Bayaran selesai hutang:- a) Melalui Deraf Bank/Kiriman Wang/Kiriman Pos/Cek - Bayar kepada: BAHAGIAN PINJAMAN PERUMAHAN atau; b) Bayaran Online melalui www.malaysia.gov.my Pengesahan selesai hutang Seksyen Akaun (Unit TB) Seksyen Akaun (Unit SP) Resit Surat Arahan Pemerhentian Potongan Gaji/Pencen, Surat Pengesahan Selesai Hutang 3 minggu = 15 hari bekerja 4 Penyediaan dokumen urusan pelepasan hakmilik Seksyen Cagaran (Unit Geran) Dokumen Hakmilik, Borang 16N, Suratan hakmilik, Dokumen Reassignment 2 minggu 5 Permohonan untuk dapatkan dokumen hakmilik dari KPTG ( bagi kes hakmilik disimpan di KPTG dan kesemua kes Sabah dan Sarawak ) Seksyen Cagaran (Unit Geran) Surat permohonan kepada KPTG 2 minggu 6 Penerimaan dokumen hakmilik dari KPTG Seksyen Cagaran (Unit Geran) Dokumen hakmilik 2 minggu Penyerahan hakmilik kepada peminjam / peguam Seksyen Cagaran (Unit Geran) Dokumen hakmilik 2 minggu KAEDAH DAN FAEDAH PENYELESAIAN AWAL PINJAMAN Kaedah penyelesaian awal pinjaman Peminjam boleh memendekkan tempoh bayaran balik atau menyelesaikan baki pinjaman lebih awal melalui cara-cara berikut:- ( i ) bayaran selesai hutang atau sebahagian hutang; ( ii ) menambah amaun ansuran bulanan melalui potongan gaji/pencen; dan ( iii ) membayar sendiri samada melalui Wang Pos/Kiriman Pos di samping Potongan Gaji/Potongan Pencen Bulanan. Peminjam yang bercadang untuk memendekkan tempoh bayaran balik melalui kaedah (ii) di atas perlu mengemukakan surat yang menyatakan keupayaan maksima bagi membolehkan BPP mengeluarkan pindaan Arahan Potongan Gaji (APG) kepada majikan/ jabatan atau Arahan Potongan Pencen (APP) kepada JPA/JHEV. BPP tidak akan melayan sebarang perubahan bagi mengurangkan potongan yang telah dipinda kecuali sekiranya peminjam ingin menambah lagi potongan tersebut. Bagi bayaran sebahagian hutang yang sama atau melebihi ansuran enam (6) bulan, peminjam boleh memohon untuk mengurangkan amaun ansuran bulanan bagi baki pinjaman yang selebihnya. Bagi penyelesaian penuh (sekaligus), peminjam hendaklah terlebih dahulu memohon penyata baki hutang pinjaman untuk tujuan penyelesaian penuh secara rasmi melalui surat/fax/email daripada Seksyen Akaun (Unit Penyelengaraan Pinjaman).Surat permohonan hendaklah menyatakan perkara berikut : ( i ) Nama peminjam, ( ii ) No akaun/no fail, ( iii ) Cara penyelesaian (wang simpanan / pengeluaran caruman KWSP) ( iv ) Cawangan dan alamat KWSP (jika melibatkan pengeluaran caruman KWSP) Sekiranya penyelesaian penuh (sekaligus) melibatkan penjualan / mencagar semula harta kepada pihak ketiga, permohonan penjualan harta perlu dikemukakan dengan menyatakan perkara berikut: ( i ) Nama peminjam, ( ii ) No akaun / no fail, ( iii ) Nama dan alamat peguam, ( iv ) Nama dan alamat bank (sekiranya melibatkan penyelesaian oleh bank). Faedah Penyelesaian Awal Pinjaman/ Memendekkan Tempoh Bayaran Balik Faedah menjelaskan hutang dengan lebih awal atau membayar ansuran bulanan atas kadar melebihi APG/APP adalah seperti berikut:- i) Jumlah faedah keseluruhan yang perlu dibayar akan menjadi kurang berbanding dengan jumlah faedah asal dan ii) mendapat pulangan lebihan daripada syarikat insurans dalam bentuk "Cash Surrender Value" ke atas polisi insuran MRTA bagi tempoh perlindungan yang tidak digunakan. Sebarang pertanyaan sila hubungi : Helpdesk Seksyen Akaun - 03-88802066/2067 Helpdesk Unit PP (penyata baki hutang) - 03 8880 2481 (bayaran untuk sebahagian hutang) - 03 8880 2684 Helpdesk Unit SP (pengesahan selesai hutang) - 03 8880 2934 Helpdesk Unit PB (menambah amaun potongan gaji/pencen) - 03 8880 2655 Helpdesk Unit TB (Pengeluaran Resit - 03 8880 2397 Helpdesk Unit PPH (kebenaran penjualan harta) - 03 8880 2062 Tarikh Dikemaskini ( Isnin, 25 Februari 2013 08:54 ) http://bpp.treasury.gov.my/web/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=143&lang=ms

13 comments:

  1. Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya ialah Puan Kim Wani, tolong saya berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warganegara Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

     Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan seorang Pengarah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

    Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pemindahan kredit, kerana hakikatnya ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk memudahkan kehidupan saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com) untuk pinjaman anda

    Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello semua,
      Nama saya Mr, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan buruk kita, saya akan merujuk kepada mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberikan kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya secara keseluruhan kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 anak saya bertemu dengan pemberi pinjaman lelaki yang jujur ​​dan takut kepada Allah yang menolong saya dengan pinjaman € 300,000.00, dia adalah orang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia memberitahunya bahawa (Mr, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi Encik, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina: ………
      3) Jumlah Pinjaman Yang Diperlukan: ………
      4) Tempoh Pinjaman: ………
      5) Negara: ………
      6) Alamat Rumah: ………
      7) Nombor Mudah Alih: ………
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: ………………….
      10) Pekerjaan: ………………………
      11) Laman web manakah anda di sini mengenai ………………….
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

      Delete
  2. Salam,
    Nama saya Nor Azrul dari Klang, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang untuk berhati-hati tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya ada untuk menipu anda semua wang anda. Saya memohon pinjaman sebanyak $ 14,000 dari seorang wanita di Singapura dan saya kehilangan kira-kira $ 235 pada mulanya, tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta saya sekali lagi untuk kos yang lain, saya membayar hampir $ 735 tetapi belum menerima pinjaman.

    Allah dipuji, saya berjumpa seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, dia menggalakkan saya untuk memohon. Saya memohon pinjaman daripada Puan Ivana Pedro, dan saya menerima pinjaman sebanyak $ 10,000 yang saya memohon, pada mulanya saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya menerima pinjaman kurang dari 24 jam dan pada kadar faedah 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira dapat diselamatkan dari kemiskinan.

    jadi saya akan menasihati semua yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Pedro, melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat tambahan melalui e-mel: (norazrul55@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. Anda dipersilakan untuk ACCESS LOANS FIRM di sini, kami memastikan Anda mendapatkan pinjaman terbaik untuk bisnis Anda atau membayar tagihan Anda. Jawab saja beberapa pertanyaan sederhana dan penuhi persyaratannya. Hubungi kami sekarang untuk pinjaman 3% untuk semua pinjaman, mudah, cepat, dan aman. Melalui email: accessloansfirm@gmail.com

    PINJAMAN TERSEDIA YANG KAMI TAWARKAN ADALAH;

    * Pinjaman Pribadi dan Pinjaman Perumahan,
    * Renovasi rumah dan tagihan Rumah Sakit
    * Pembesaran Bisnis
    * Refinancing Ekstensi Pertanian dan Penambangan Emas
    * Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
    * Pinjaman Bisnis dan Pinjaman Investasi

    INFORMASI KONTAK ADALAH;

    KANTOR KEPALA (accessloansfirm@gmail.com)

    WHATSAPP: +12342018860

    Pinjaman yang baik dimulai dengan Pinjaman yang lebih baik

    ReplyDelete
  4. Apakah Anda mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang cocok untuk Anda? Di FIX LOAN INVESTMENT COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan untuk semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman rumah dan perusahaan pinjaman di seluruh dunia, suku bunga kami adalah 2% per tahun.
    Kami juga memberikan saran dan bantuan keuangan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang baik atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk segera membiayainya, kami dapat mendiskusikannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.
    Siapa pun yang tertarik harus menghubungi kami melalui email dengan informasi di bawah ini;
    Data pemohon:
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Bekerja:
    6) Nomor Telepon:
    7) Posisi saat ini di tempat kerja:
    8 Penghasilan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    10) Periode pinjaman:
    11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
    12) Tanggal Lahir:

    E-mail: fixloaninvestmentcompany@gmail.com
            fixloaninvestmentcompany@aol.com
            fixloaninvestmentcompany@consultant.com

    ReplyDelete
  5. Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan atau Anda ingin memenuhi impian Anda dengan dana?
    Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi tagihan Anda, Memulai atau memperluas bisnis Anda?
    Apakah Anda mengalami kesulitan dalam memperoleh pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank karena tingginya biaya / persyaratan pinjaman?
    Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Maka khawatir kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pelamar yang tertarik baik lokal maupun luar negeri tidak peduli jenis kelamin atau lokasi tetapi usia harus 18 tahun ke atas.
    Kembali ke kami untuk negosiasi jumlah yang Anda butuhkan akan menjadi keputusan yang bijaksana.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu klien kami secara finansial, dengan tujuan mengurangi beban keuangan. Untuk alasan apa pun, pelanggan dapat menemukan rencana pinjaman yang sesuai dari perusahaan kami yang memenuhi persyaratan keuangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Bekerja:
    6) Nomor Telepon:
    7) Posisi saat ini di tempat kerja:
    8 Penghasilan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    10) Periode pinjaman:
    11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
    12) Tanggal Lahir:
    Hubungi perusahaan pinjaman Gloria S melalui email:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nomor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Salam Hormat

    ReplyDelete
  6. Saya ROMDLONI, Dari PADANG, Bahasa Indonesia, saya di sini untuk memberikan kesaksian bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari PERUSAHAAN PINJAMAN GLORIA setelah saya mengajukan beberapa kali dari berbagai pemberi pinjaman yang berjanji untuk membantu tetapi mereka tidak pernah memberi saya pinjaman. Sampai seorang teman saya memperkenalkan saya kepada PERUSAHAAN Mrs. GLORIA yang berjanji untuk membantu saya dan memang dia melakukan apa yang dijanjikannya tanpa penundaan. Saya tidak pernah berpikir masih ada pemberi pinjaman yang dapat diandalkan sampai saya bertemu dengan Mrs. GLORIA'S yang memang membantu dengan pinjaman dan mengubah kepercayaan saya. Saya tidak tahu apakah Anda membutuhkan pinjaman yang asli dan mendesak, Silakan hubungi Mrs. GLORIA'S melalui Email: gloriasloancompany@gmail.com atau Layanan Pelanggan Nomor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
      Anda juga dapat Menjangkau saya melalui email saya untuk menunjukkan lebih banyak bukti pinjaman saya dari perusahaan. Email: romdlonir@gmail.com {SAYA INGIN KAMU SEMUA TEMAN & KELUARGA TERBAIK}

    ReplyDelete
  7. HARI BAIK SEMUA ORANG !!!

    Nama saya Puan Susan Logan, Kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman rumah dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. pelanggan dan pemohon kami Jika anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayainya dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak, dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank perindustrian, sila hubungi kami dengan menghantar e-mel kepada kami di: (susanlogan1975@gmail.com)

    PERKHIDMATAN PERIHAL YANG TERMASUK TERMASUK:

    * Pinjaman komersial.
    * Pinjaman peribadi.
    * Pinjaman Perniagaan.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pemerolehan Pinjaman.
    * Pinjaman pembinaan.
    * Pinjaman Kad Kredit
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Pinjaman perniagaan dan lain-lain:

    Puan SUSAN LOGAN
    WhatsApp atau Teks: (+ 14169078157)
    E-mel: (susanlogan1975@gmail.com)

    CATATAN; Kami menyediakan pinjaman tanpa faedah sebanyak 2%, jadi kami boleh mengatakan bahawa kami menyediakan PINJAMAN TANPA Jaminan, Anda tidak perlu merasa teruk atau kecewa dengan bank yang meminta cagaran

    Terima kasih dan salam mesra

    ReplyDelete
  8. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan atau Anda ingin memenuhi impian Anda dengan dana?
    Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi tagihan Anda, Memulai atau memperluas bisnis Anda?
    Apakah Anda mengalami kesulitan dalam memperoleh pinjaman dari Pemberi Pinjaman keras atau Bank karena tingginya biaya / persyaratan pinjaman?
    Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Maka khawatir kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pelamar yang tertarik baik lokal maupun luar negeri tidak peduli jenis kelamin atau lokasi tetapi usia harus 18 tahun ke atas.
    Kembali ke kami untuk negosiasi jumlah yang Anda butuhkan akan menjadi keputusan yang bijaksana.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini dibuat untuk membantu klien kami secara finansial, dengan tujuan mengurangi beban keuangan. Untuk alasan apa pun, pelanggan dapat menemukan rencana pinjaman yang sesuai dari perusahaan kami yang memenuhi persyaratan keuangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Lengkap:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Bekerja:
    6) Nomor Telepon:
    7) Posisi saat ini di tempat kerja:
    8 Penghasilan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
    10) Periode pinjaman:
    11) Apakah Anda mendaftar sebelumnya:
    12) Tanggal Lahir:
    Hubungi perusahaan pinjaman Gloria S melalui email:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    Nomor WhatsApp: +1 (815) 427-9002
    Salam Hormat

    ReplyDelete
  10. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  11. Hai semua
    Nama saya JOSEPHINE JUMAWAN CABALLO, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik KARINA ROLAND kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan KARINA ROLAND bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa memberi keberanian dan saya menghubungi Puan. KARINA ROLAND dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan KARINA ROLAND jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478 dan saya jamin anda akan memberikan maklumat seperti yang saya ada selesai dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Mrs.karina Roland email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu KARINA ROLAND untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete
  12. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete